نام نرمافزاری پولی برای طراحی سهبعدی است. در دهۀ اخیر، عمدۀ استفاده نرمافزار کمی تغییر داشتهاست و بیشتر در زمینه ساخت شخصیت، محیط، اسکلتبندی و انیمیشن بهطور گسترده استفاده شدهاست. این نرمافزار نخست توسط شرکت آلیاس ویو فرانت عرضه شدهاست که در سال ۲۰۰۵ شرکت اتودسک (شرکت سازندۀ نرمافزارهای سهبعدی و انیمیشنسازی از جمله تریدیاسمکس و اتوکد) آن را خریداری کرد و نسخههای جدید مایا با نام اتودسک مایا (Autodesk MAYA) به بازار عرضه شدند. در ابتدا در ایران مایا به عنوان نرمافزار جلوههای ویژه شناخته میشد ولی با گستردهتر شدن نرمافزارهایی مثل هودینی، مایا بهصورت گسترده از مرحله طراحی تا انیمیت مورد استفاده قرار گرفت و بهصورت فایل اف بی ایکس به نرمافزارهای دیگر منتقل شد.
مایا یکی از پیشرفتهترین نرمافزار انیمیشن و مدلسازی و متحرکسازی سهبعدی است که بهطور گسترده در استودیوهای فیلمسازی، انیمیشن و همینطور صنعت بازیهای رایانهای استفاده میشود. البته نقطۀ قوت مایا در ابزارهای مدلسازی آن است و در شرکتهای بزرگ نیز بیشتر از این خصیصهاش استفاده میکنند. تکنولوژی نربز بکار رفته در این استودیو انیمیشنسازی، باعث کمک به طراحی بهینۀ اشیاء طبیعی از جمله چمن، گیاهان، مو و… میشود.
قدرتمندترین ابزار موجود در زمین برای ایجاد ایدههای برتر، کاراکتر، محیط و … نرمافزار مایا میباشد.